Voorbeeld: Een olifant van slippers…. nicmic

Telegraaf, 14-01-2016 Sigried Stamkot

Ze zien er niet alleen mooi uit, de giraffe-, nijlpaard-, en neushoornbeelden van Ocean Sole, er zit ook nog eens een mooi verhaal achter. De broers Michael en Nicholas Ninaber van Eijben van Nic&Mic – de Europese distributeur – vertellen.

Op stage in Kenia viel het oog van Michael op de kleurrijke beeldjes van Ocean Sole. Een mooi souvenir voor thuis, zo vond hij, en hij kocht er een aantal. De beelden waren echter niet alleen mooi, indirect hielp hij met de aanschaf ook nog eens de wereld mooier te maken. De objecten zijn namelijk gemaakt van gerecycled plastic van afgedankte slippers en de verkoop zorgt ook voor werkgelegenheid in het land. Redenen genoeg voor Michael om besluiten de Ocean Sole-beelden te gaan distribueren.

Kenia

,,Michael kwam in gesprek met de mensen van Ocean Sole, die  vertelden dat ze weliswaar wereldwijd aandacht kregen voor hun producten – van onder meer CNN en ZDF – maar dat de verkoop niet storm liep”, vertelt Nicholas. ,,Te veel gedoe met transport, douane. Michael vroeg zich af of we niet op zoek konden naar een Europese partner. Al snel kwamen we tot de conclusie dat we het liever zelf op wilden pakken en nauw betrokken wilden blijven bij het bedrijf. Redelijk onbezonnen wilden we beginnen via crowdfunding. We wisten nog maar weinig van wat dat inhield en werden door andere potentiële crowdfunders ook even raar aangekeken. ‘Beeldjes van teenslippers?’’ zeiden ze en dachten: ‘o jee, daar heb je weer zo’n stel hippies met van die knutselmeuk.’ Toen kwamen de beelden op tafel en waren ze direct om. Voor ons dus een bevestiging dat we iets moois in handen hadden.”

Levensgroot

In het assortiment zitten grote en kleine kleurrijke beelden van dieren, maar er is ook maatwerk verkrijgbaar. ,,Zo maakten we vorig jaar enkele levensgrote beelden voor een Spaans winkelcentrum en leveren we volgende maand de grootste beelden tot dus ver gemaakt af aan een Duitse multinational. Die wilde een levensgrote neushoorn, nijlpaard, giraffe en een babygiraffe en -olifant.”

Materiaal voor de beelden is er meer dan genoeg: volgens cijfers van 2015 heeft Ocean Sole in dat jaar 400.000 slipper gerecycled. De schatting voor 2016 ligt op 600.000. De markt voor flipflops wordt geschat op minstens 20 miljard, waarmee het een grotere markt is dan die van sportschoenen. Logisch ook: in ontwikkelingslanden is het veruit het meest betaalbare schoeisel. Het nadeel: het gaat niet zo lang mee en wordt dus relatief snel weer afgedankt. De betreffende landen kennen vaak geen goed afvalverwerkingssysteem waardoor veel van de slippers uiteindelijk in het milieu/zee terecht komen. Zo spoelen er op de Keniaanse stranden zelfs slippers aan uit India en Indonesië.

Kunst

Dat moet anders, vond Ocean Sole, en besloot er dus kunst van te maken. En dat is het mooie eraan, vindt Michael: ,,Het bedrijf pakt een lokaal probleem op een lokale manier op. Omdat het een lokaal initiatief is, heeft het lokaal ook veel draagkracht. Dankzij Ocean Sole zijn er momenteel zo’n 60 mensen aan het werk voor het bedrijf. Zij zijn zich bewust van de afvalproblematiek in het land en zien ook dat er geld mee te verdienen valt. En ze zetten zich in door voorlichting te geven aan scholieren en strand clean-up dagen te organiseren.”

Goed doen dus, maar dan wel structureel. ,,Het is geen goed doel in de traditionele betekenis van het woord waarbij er geld wordt opgehaald bij donateurs en je dus afhankelijk bent van toekomstige giften. Als je consequente verandering teweeg wilt brengen moet je een goed en goeddoend bedrijfsmodel verzinnen, een bedrijfsmodel met een win-win-win situatie. Een win voor de klant (een leuk product), een win voor de producent (salaris voor de kunstenaars en de financiële middelen om uit te bereiden) en een win voor milieu en maatschappij (schonere stranden, lokale bewustwording en een waardig inkomen voor de kunstenaars).”

 Gelukkig

Dat goed doen voelt goed: ,,Iedereen weet dat je gelukkig wordt van iets goeds doen. Zo simpel is het. Je kunt er allerlei clichés als geld maakt niet gelukkig, laat de wereld mooier achter dan dat je hem vond op loslaten maar dat zijn niet voor niets clichés: dit soort uitspreken is gewoon op waarheid berust.”

En wellicht is hun project een druppel op de gloeiende plaat, iedere druppel is er een, dus iedereen kan een steentje bijdragen. ,,Doe simpelweg wat in jouw invloedsfeer ligt. Laat je niet weerhouden door die wereldproblematiek, laat je niet door al het negatieve nieuws en meningen deprimeren. Er zijn zoveel mensen die iets moois en goeds doen, voeg je bij hen en je zult al snel zien dat wat jij doet uitmaakt. Als iedereen iets kleins doet dan zijn we er toch?”

Meer weten? Ga naar www.nicmic.nl

Enkele cijfers op een rij:

  • De Plastic Soep is een eiland van ronddrijvende plastics in de oceaan met een omvang van 34 keer de grootte van Nederland.
  • De wereldwijde omzet van teenslippers wordt geschat om maar liefst 15 miljard, dit is meer dan de volledige markt voor sportschoenen.
  • Met een gemiddeld inkomen van € 2,- per dag, zijn teenslippers het enige soort schoeisel dat veel mensen in ontwikkelingslanden zich kunnen veroorloven.
  • Ocean Sole verzamelt en verwerkt jaarlijks zo’n 400.000 teenslippers.