Belanghebbenden in CSR

Bij het ontwerpen van een CSR-strategie, moet een bedrijf rekening houden met haar belanghebbenden. Wie wordt er beïnvloed door werkomstandigheden, wie vindt het belangrijk dat producten niet door kinderarbeid gemaakt worden, wie komt in opstand als chemicaliën gedumpt worden? Over het algemeen gesproken, moet er rekening worden gehouden met een viertal belanghebbenden: consumenten, investeerders, werknemers en ngo’s.

Consumenten

Consumenten zijn tegenwoordig steeds bewuster in hun keuzegedrag. Waar men vroeger stemde in de stembus, stemt men nu steeds vaker in de winkel. Consumenten zijn niet alleen bereid meer te betalen voor verantwoordelijk geproduceerde producten (denk aan fair trade koffie en biologisch brood), maar ze zijn ook bereid bedrijven te straffen die niet verantwoordelijk produceren (denk aan consumenten die niet langer tanken bij Shell omdat Shell de zee vervuilt met olie). Daarom is het van het grootste belang dat bedrijven in de gaten houden wat de consument wil.

Investeerders

Investeerders die van plan zijn aandelen te kopen, kijken meer en meer naar de mate waarin een bedrijf verantwoordelijk omgaat met de natuur en de medemens. Tegenwoordig is de trend zichtbaar dat investeerders liever geen geld steken in bedrijven die kinderarbeid gebruiken of koffieboeren afpersen. Voor een bedrijf dat investeerders zoekt en wil behouden is het dus belangrijk om investeerders gunstig te stemmen.

Werknemers

Werknemers werken heden ten dage liever in een bewust bedrijf dan in een bedrijf zonder CSR-strategie. Om dus werknemers aan te trekken en huidige werknemers te behouden, is het raadzaam voor een bedrijf om tegenover de werknemers te verkondigen dat het bedrijf zich bezig houdt met CSR. Het is ook bekend dat een goede CSR-strategie van binnenuit gevormd wordt: eerst moeten de werknemers overtuigd en gemotiveerd zijn, om uiteindelijk het hele bedrijf een reputatie te bezorgen als zijnde bewust en verantwoordelijk.

Ngo’s

Ngo’s zijn non-governmental organizations (uit het Engels vertaald betekent dat: niet-overheidsorganisaties) en hieronder scharen we partijen als Greenpeace, Amnesty International, het Rode Kruis, Human Rights Watch en ga zo maar door. Tegenwoordig, en dat heeft vooral te maken met de opkomst van internet en sociale media, kan een organisatie als Greenpeace binnen zeer korte tijd heel veel mensen op de been brengen. Als BP bijvoorbeeld een olieplatform in de zee wil dumpen, is het niet onwaarschijnlijk dat Greenpeace hiertegen in opstand komt en binnen een week duizenden handtekeningen verzamelt en talloze actievoerders mobiliseert. Daarom is het voor bedrijven van het allergrootste belang om dit een stap voor te zijn en in contact te komen met deze ngo’s om misverstanden en conflicten te voorkomen.