Voordelen van CSR voor bedrijven

Voorkomen van reputatieschade

Zoals de op één na rijkste man ter wereld (Warren Buffett) ooit zei: “Het kost 20 jaar om een reputatie of te bouwen en 5 minuten om hem weer af te breken.” Slechte behandeling van werknemers of grote milieurampen waarvan jouw bedrijf de schuld draagt, kunnen een zorgvuldige opgebouwde reputatie in no time verpulveren. Het voeren van een goede CSR-strategie kan het risico op reputatieschade voorkomen.

Merkonderscheiding

Bedrijven streven er altijd naar om een onderscheidend product op de markt te brengen. Iets dat anders (beter, sneller, handiger, kleiner, duurzamer) is dan andere producten valt onmiddellijk op. CSR kan bijdragen aan de uniekheid van een product, doordat het bijvoorbeeld fair trade is. The Body Shop is hier bijvoorbeeld op gebaseerd: hier wordt enkel natuurlijke, bewuste cosmetica verkocht.

Aantrekken en behouden van talent

Getalenteerde werknemers kunnen zich aangetrokken voelen tot een bedrijf met een duidelijke CSR-strategie. CSR kan dienen als een middel om goodwill en vertrouwen te creëren onder werknemers, zeker wanneer werknemers betrokken worden bij goede-doelen-dagen, vrijwilligerswerk in de samenleving of het meehelpen samenstellen van de CSR-strategie dat het bedrijf zal voeren.

Toestemming om te opereren

Dit komt erop neer dat wanneer een bedrijf een actieve CSR-strategie voert, zij de overheid en de samenleving in het algemeen een stap voor zijn. Door zaken als gezondheid, diversiteit of het milieu serieus mee te nemen in de bedrijfsactiviteiten, voorkomt een bedrijf dat de overheid maatregelen tegen hen neemt. Men voorkomt ook dat de maatschappij in opstand komt tegen het bedrijf en bijvoorbeeld haar producten niet meer wil komen. Door uit vrije beweging actie te ondernemen verkrijgt een bedrijf als het ware toestemming van de samenleving om te bestaan.